Профілактика. Корекція.


3.    Психологічні рекомендації стосовно корекції нестійкої емоційної сфери

З метою корекції нестійкої емоційної сфери, та для контролю емоційних реакцій у учнів раннього юнацького віку, які виявили підвищену емоційну збудливість нестабільність, бурхливі емоційні реакції, або ж, навпаки, виявили знижене емоційне реагування, подібне апатії, варто проводити програми-тренінги спрямовані на регуляцію та саморозвиток емоційної сфери, та вміння контролювати свої емоційні реакції. Наведене нижче заняття-тренінг знімає емоційну напругу у учнів раннього юнацького віку, нівелює небажані негативні емоційні реакції, та замінює їх на врівноважені.
Тренінгові заняття «Регуляція психічних станів»
Ціль: формування вмінь саморегуляції й саморозвитку емоційної сфери особистості
Завдання:
1.      Зняття психоемоційної напруги
2.     Досягнення стану релаксації
3.     Заміна небажаних почуттів, нормалізація і урівноваження психічних станів і процесів
4.     Стимуляція позитивного самосприйняття, загальне зміцнення психіки
Вік: від 15 років і більше (без обмежень)
Тривалість заняття: 45 хвилин
План заняття:
1. Вступне слово
2. Вправа «Знайомство»
3. Вправа «День буває»
4. Діагностика схильності до стресу
5. Робота з таблицею емоцій
6. Способи уникнення негативних емоцій
7. Вправа «Дощ у джунглях»
8. Релаксаційна вправа «Сонце»
9. Рефлексія заняття
1. Вступне слово
Я не хотів би стати грозою –
У ній занадто багато грому.
Я б краще зробився росою,
Їй щастя тихе знайоме.
Я б краще зробився квіткою,
Як цвіт розцвів би найменший.
Йому не потрібний шум і грім,
Щоб бути щасливим у мрії червоній.
К. Бальмонт
…Вони називаються по-різному: розчулення, солодке томління, дивовижний спокій, радість, яка п'янить, тихий смуток, сумна тривога, безтурботне блаженство, сумовитий розпач, неспроможна злість. Про що це я? Звичайно, про почуття.
Емоції, настрої, переживання, почуття – все це «звуки нашої душі». Вони грають у нашому житті величезну роль. Ми сумуємо, радуємося, засмучуємося, захоплюємося, тужимо, сердимося, тривожимося або веселимося – все це прояви емоцій ­– емоційні реакції, «звуки» нашої душі.
Емоційні реакції бувають позитивні й негативні. Позитивні емоції офарблюють наше життя в яскраві, ошатні кольори; негативні викликають стан депресії й стресу. Про те, як позбуватися від негативних емоцій і стимулювати позитивні й піде сьогодні мова.
Але спочатку ми познайомимося.
2. Вправа «Знайомство»
Ціль: зняття напруженості, встановлення контакту, довірчих відносин
Кожен учасник заняття по колу представляється в такий спосіб: «Мене звуть... Найбільше я люблю...»
3. Вправа «День буває»
Мета: розширення емоційного поля особистості, формування вміння усвідомлювати пережиті почуття
Відомо, що ті самі події в різних людей викликають різні почуття. Я пропоную вам продовжити початі мною фрази першим, що прийде вам у голову. Працюємо по колу.
Отже:
День буває…
Друг буває…
Урок буває…
Людина буває…
Мрія буває…
Життя буває...
Діагностика схильності до стресу
Життя не завжди буває таким, яким ми малюємо його у своїх фантазіях. Воно повне неприємних подій, які можуть викликати в нас негативні переживання. Коли ці переживання накопичуються, вони починають давити на психіку людини, викликаючи стан стресу. Наскільки кожний з нас підвладний стресу? З'ясувати це допоможе тест «Знервований чи спокійний»
Отже, чи дратує вас:
1.      Зім'ята сторінка газети, що ви хочете прочитати?
2.     Жінка «у літах», одягнена як молоденька дівчина?
3.     Надмірна близькість співрозмовника?
4.     Коли якась людина кашляє у вашу сторону?
5.     Коли хтось гризе нігті?
6.     Коли хтось сміється невлад?
7.     Коли хтось намагається вчити вас, що і як потрібно робити?
8.    Коли кохана людина постійно спізнюється?
9.     Коли в кінотеатрі ваш сусід постійно крутиться і коментує сюжет фільму?
10.Коли вам переказують сюжет книги, яку ви хочете прочитати?
11.  Коли вам дарують непотрібні предмети?
12. Голосна розмова в транспорті?
13. Занадто сильний аромат парфумів?
14. Людина, що жестикулює під час розмови?
Підрахуйте суму балів: кожна відповідь «дуже» – 3, «не дуже» – 2, «ніколи» – 0.
40 і більше. Ви запальні, легко виходите із себе, вас дратують навіть незначні події, а це розхитує нервову систему, приносить незручність навколишнім.
Від 12 до 39. Ви не робите драму з повсякденного безладу. Вас дратують тільки найбільш неприємні речі, але ви вміє повертатися до них спиною.
11 і менше. Ви дуже спокійна людина, реально дивитесь на життя, вас нелегко вивести з рівноваги. Правда, може бути, ваші найбільш уразливі сторони не виявилися в цьому тесті.
Стрес не небезпечний для організму, якщо він знаходить доцільний вихід, компенсується розслабленням, виступає як фактор, що активізує життєдіяльності організму. Причинами стресової напруги можуть бути:
Постійний поспіх
Недосипання
Конфлікти
Невдоволення собою
Коли вам доводиться робити те, що вам потрібно, а не то, що ви хочете
Коли ви бачите надто багато снів, особливо коли ви втомилися
Коли немає з ким поговорити про свої проблеми
Всі ці причини викликають негативні емоції, впоратися з якими вам дуже важко. Найкраще, звичайно, усунути причину стресу – виспатися, відпочити, усунути конфлікти.
Однак не все в житті залежить від нас самих, і ми часто не в змозі уникнути тих ситуацій, які викликають стрес і пов'язані з ним негативні переживання.
Тому дуже важливо вміти управляти своїми емоціями. А для цього необхідно навчитися розрізняти емоційні стани.
5. Робота з таблицею емоцій
Рівень емоцій Щастя Сум Злість Страх
Низький
Задоволення
Бадьорість
Пожвавлення
Задоволення
Прикрість
Смуток
Самітність
Гіркота
Невдоволення
Роздратування
Досада
Напруженість
Розгубленість
Нерішучість
Непевність
Побоювання
Настороженість
Середній
Веселощі
Радість
Наснага
Життєрадісність
Замилування
Зневіра
Туга
Сум
Страждання
Безпорадність
Злість
Ворожість
Агресія
Переляк
Скутість
Острах
Занепокоєння
Тривога
Високий
Радість
Захват
Торжество
Екстаз
Пригніченість
Безвихідність
Горе
Розпач
Лють
Ненависть
Гнів
Паніка
Жах
Заціпеніння
Кошмар
Навчившись розпізнавати свої емоції й оцінювати їхню силу, ми можемо навчитися управляти ними. Як приручити свої емоції?
Дуже прості способи, які кожен може випробувати на власному досвіді:
Спортивні заняття: саме повне розвантаження дають заняття якимсь видом спорту. Тому спортсмени володіють не тільки фізичним, але й психічним здоров'ям.
Фізична праця: прання білизни, миття посуду, прибирання квартири й т.п.
Природа: прогулянка по лісі, споглядання руху ріки або спокійної гладі озера, лісові звуки й аромати здатні повернути щиросердечну рівновагу й працездатність навіть у самих важких ситуаціях.
Споглядання вогню: говорять, що людина нескінченно довго може дивитися на три стихії – вогонь, воду, що біжить й пливучі по небу хмари.
Контрастний душ: змушує м'язи поперемінно розслаблюватися й напружуватися, а м'язове розслаблення, як відомо, гарний спосіб зняти психічну напругу.
Проекція негативних емоцій на сторонні предмети: виразити свій гнів, зім'явши або порвавши в дрібні клаптики газету, побивши подушку, вичавлюючи рушник, навіть якщо він сухий. Більша частина енергії гніву збирається в м'язах плечей, у верхній частині рук й у пальцях.
Потанцювати під музику, причому як спокійну, так і енергійну.
Покричати то голосно, то тихо, проспівати голосно улюблену пісню.
Висловитися, озвучити свої емоції в колі друзів, які зрозуміють і поспівчувають.
Сміх і плач – відмінні засоби захисту нашого організму від (психічних перевантажень. Сміх є своєрідним захистом нервової системи. Його можна розглядати як серію коротких видихів. Ці видихи дроблять небезпечний потік імпульсів.
6. Способи порятунку або уникнення негативних емоцій
Для рятування від негативних емоцій психологи рекомендують кілька простих спеціальних вправ:
 Подих уступами: три-чотири коротких вдихи підряд, потім стільки ж коротких видихів (заміняє сміх, якщо вам не хочеться сміятися)
 Порахувати зуби язиком із внутрішньої сторони
 Злегка промасажувати кінчик мізинця
 Стиснути пальці в кулак із загнутим усередину великим пальцем.
Як відновити бадьорість, зняти втому за невеликий проміжок часу?
Є кілька простих способів м'язової релаксації:
1. Швидко потріть пальці долоні – 5 сек.
2. Швидко потріть теплими пальцями щоки вниз-вниз – 5 сек.
3. Стисніть руку в розслаблений кулак. Енергійно погладжуйте внутрішню й зовнішню сторони передпліччя – 3 рази.
Вправа «Дощ у джунглях»
Ціль: досягнення м'язового розслаблення, зняття внутрішнього напруження
Стаємо в тісне коло один за одним.
Представте, що ви виявилися в джунглях. Погода спочатку була чудова, світило сонце, була спека. Але от подув легкий вітерець. Доторкніться до спини людини, яка стоїть поперед й робіть легкі рухи руками. Вітер підсилюється (тиск на спину збільшується). Почався ураган (сильні рухи). Потім пішов дрібний дощик. А от почалася злива (руху пальцями долоні вниз). Пішов град (сильні рухи, ніби стукіт, всіма пальцями).
Снову пішла злива, застукав дрібний дощ, пронісся ураган, подув сильний вітер, потім він став слабким, і все в природі заспокоїлося. Знову виглянуло сонце.
8. Релаксаційна вправа «Сонце»
Ціль: зняття втоми, напруги, досягнення психоемоційної рівноваги
Сядьте зручно, розслабтеся, закрийте очі, відчуєте, як приємне тепло розливається по вашому тілу…
Представте себе на пляжі на світанку. Море майже нерухоме, гаснуть останні яскраві зірки. Відчуйте свіжість і чистоту повітря. Подивіться на воду, зірки, темне небо.
Якийсь час вслухуйтеся в досвітню тишу, у нерухомість, просочену майбутнім рухом. Темрява повільно відступає й кольори міняються. Небо над обрієм червоніє, потім стає золотим. Потім вас торкаються перші промені сонця. І ви бачите, як воно повільно піднімається з води.
Коли сонце наполовину показується через обрій, ви бачите, що його відбиття у воді утворює доріжку золотого мерехтливого світла, що йде від вас до самого його центра. Вода тепла, приємна, і ви вирішуєте ввійти в неї. Повільно, насолоджуючись, ви починаєте плисти в золотому сяйві. Ви відчуваєте зіткнення тіла з водою, повного світла, що іскриться. Ви почуваєте, як легко вам плисти, і насолоджуєтесь рухом по морю.
Чим далі ви пливете по морю, тим менше усвідомлюєте навколишню вас воду, і тим більше стає навколо світу. Тепер ваше тіло купається в життєдайній енергії сонця. Ваші почуття перейняті її теплом. Ваш розум осяяний її світлом. Ви повертаєтеся. Одночасно зберігаючи в собі часточку світла й тепла.
Відкриваємо очі.
9. Рефлексія заняття
Кожен учасник заняття по колу завершує фразу: «Мої почуття…»
Висновки
З 30 учнів 11 класу у 14 юнаків виявилася домінуючою емоція радості, у 7 учнів – домінуюча емоція гнів, у 5 учнів – страх виявився домінуючою емоцією, і, відповідно, у 4 учнів домінуючої емоцією є печаль. Найбільш вираженою рисою для осіб з переважаючою модальністю «радість» виступає емоційна стійкість у спілкуванні, яка характеризується здатністю до мобілізації, до керування своїм емоційним станом, до контролю над власною експресією та поведінкою.
Особи з домінуванням емоційної модальності «гнів» характеризуються, в першу чергу, свободою думок та вчинків, вони прагнуть до незалежності від оцінок оточуючих, мало звертають увагу на враження, яке вони справляють на інших людей. Особи, у яких мають перевагу емоції патерну «страх», у спілкуванні переважно характеризуються вираженою покірливістю та поступливістю, вони схильні керуватися думкою оточуючих; та незважаючи на це, їх визначає високий рівень знань про способи та особливості комунікації, при необхідності вони можуть використовувати ці знання в своїх інтересах у спілкуванні. Представників груп з домінуванням емоційної модальності «печаль» характеризує деяка скупість міміки та жестів, вони в цілому стримані в зовнішній прояві своїх емоційних переживань.
Емоційна збудливість притаманна 6 учням, інтенсивність емоцій переважає серед емоційних особливостей у 8 учнів, емоції тривалі і чинять негативний вплив на спілкування та діяльність у 6 одиннадцятикласників. Відповідно до результатів дослідження виявлено, що представники змішаного високоемоційного типу характеру, в переважній більшості мають змішану формулу емоційних реакцій – ейфорично-рефрактерно-дисфоричну та ейфорично-рефрактерну, але для представників цього типу характеру в основному притаманне домінування ейфоричної формули, при якій емоційна система в цілому настроєна на позитивні стимули, з деякими вкрапленями рефлекторної та дисфоричної сфери.
З метою корекції нестійкої емоційної сфери, та для контролю емоційних реакцій у учнів раннього юнацького віку, які виявили підвищену емоційну збудливість нестабільність, бурхливі емоційні реакції, або ж, навпаки, виявили знижене емоційне реагування, подібне апатії, варто проводити програми-тренінги спрямовані на регуляцію та саморозвиток емоційної сфери, та вміння контролювати свої емоційні реакції.




 

 

 

Самооціночний тест «Характеристики емоційності»

Тест розроблений Є. П. Ільїним і призначений для самооцінки виразності різних характеристик емоцій: емоційної збудливості, інтенсивності емоцій, стабільності, впливу на ефективність діяльності.
Інструкція. На кожне із заданих питань відповідайте «так», якщо згодні з тим, про що вас запитують, або «ні» при відсутності згоди.
1. У розмові ви легко ображаєтеся по дрібницях?
2. Чи сильно ви переживаєте, коли здаєте іспит менш успішно, ніж очікували?
3. Чи часто ви не можете заснути від того, що в голову лізуть хвилюючі вас думки?
4. Коли ви сильно хвилюєтеся, у вас усе валиться з рук?
5. Ви запальні і легко ранимі натяками й жартами над вами?
6. Чи виходите ви із себе, сердячись не на жарт?
7. Чи швидко ви відходите після того, як розлютитеся?
8. Вам допомагає хвилювання зібратися з думками на іспиті?
9. Вас можна швидко розсердити?
10. Чи охоплює вас лють, коли з вами чинять несправедливо? 11. І чи довго ви не прощаєте нанесену вам образу?
12. Ви від страху «губили голову»?
13. Чи легко ви можете заплакати при зворушливих сценах у театрі або кіно?
14. Чи сильно ви хвилюєтеся перед відповідальною справою або розмовою?
15. Ви дійсно довго переживаєте через дрібниці?
16. Чи можете ви від сильного хвилювання зробити яку-небудь дурість?
17. Ви легко відгукуєтеся на горі інших?
18. Ви здатні захоплюватися чим- або ким-небудь?
19. Чи довго ви переживаєте від того, що сказали таке, що не варто було б?
20. Ви не втрачаєте контроль над собою, навіть якщо дуже хвилюєтеся?
21. Чи легко ви ображаєтесь, якщо вас критикують?
22. Ви вдаєтесь в глибокий відчай при яких-небудь розчаруваннях?
23. Чи правда, що ви недовго переживаєте свої розчарування?
24. Чи буває, що від обурення ви не можете вимовити й слова, начебто у вас язик до горла прилип?
25. Ви швидко починаєте злитися або впадаєте в гнів?
26. Ви сильно хвилюєтеся на іспиті?
27. Ви довго дуєтеся на кривдника?
28. Чи часто на контрольних, тестуваннях та іспитах ви через сильне хвилювання не можете показати всі, на що здатні?
29. Чи хвилюєтеся ви через дрібниці?
30. Ви дійсно приймаєте все близько до серця?
31. Вам дійсно властиво швидко забувати свої невдачі?
32. Це правда, що під час сварки ви «не лізете за словом у кишеню»? Обробка даних опитування
За кожну відповідь відповідно до ключа нараховується по 1 балу. Підраховується сума балів по кожній із чотирьох шкал.
Ключ до розшифровки даних опитування
«Емоційна збудливість» – відповіді «так» по пунктах 1, 5,9,13,17,21,25, 29.
«Інтенсивність емоцій» – відповіді «так» по пунктах 2, 6, 10, 14, 18, 22, 26, 30.
«Тривалість емоцій» – відповіді «так» по пунктах 3, 11, 15, 19, 27, відповіді «ні» по пунктах 7, 23, 31.
Негативний вплив емоцій на ефективність діяльності й спілкування відповіді «так» по пунктах 4,12, 16, 24, 28, відповіді «ні» по пунктах 8, 20, 32.





         Тест-опитувадльник — «Діагностика домінуючої емоційної модальності юнаків» (Л.А.Рабинович в модифікації Т.Г.Сирицо)

Для визначення модальної структури емоційних реакцій, можна скористатися «Чотиримодальним тестом-опитувальником» Л.А. Рабинович, в модифікації Т.Г.Сирицо. Опитувальник вимірює частоту й інтенсивність переживання суб'єктом основних чотирьох емоційних реакцій (радість, гнів, страх, печаль), але в різних умовах.
Ця методика являє собою запитальник, що включає 42 питання, на які випробувані можуть дати чотири варіанти відповідей: «безумовно, так», «мабуть, так», «мабуть, ні» і «безумовно, ні». За першу відповідь випробуваний одержував 4 бали, за другу - 3 бали, за третю - 1 бал і за четверту - 0 балів. Процедура анкетування й обчислення індивідуальних оцінок по кожній з модальностей така. Перед анкетуванням кожному випробуваному вручається письмова інструкція, запитальник і бланк для відповідей, що має 4 графи, які відповідають 4 варіантам відповідей.
Відповідно до інструкції, випробувані повинні заносити номера питань у ті графи бланка відповідей, які їм найбільше підходять. Відповіді випробуваних оцінюються експериментатором по чотирибальній системі. Процедура обчислення індивідуальних оцінок по кожній з модальностей розуміється в підсумовуванні кількості відповідей кожного із зазначених варіантів, множенні їх на кількість балів, яким даний варіант відповіді оцінюється, і підсумовуванні балів всіх варіантів відповідей.
Через складність розуміння того, як підраховувати суму балів, зараховуваних при відповідях «ні», всі питання подібного типу перероблені з негативних відповідей на стверджувальні.
Бланк для відповідей
П. І. П.............................................................
Вік...........................................................
Номер п/п
Безумовно, да
Мабуть, да
Мабуть, ні
Безумовно, ні
Номер п/п
Безумовно, да
Мабуть, да
Мабуть, ні
Безумовно, ні
1




22




2




23




3




24




4




25




5




26




6




27




7




28




8




29




9




30




10




31




11




32




12




33




13




34




14




35




15




36




16




37




17




38




18




39




19




40




20




41




21




42




Інструкція до тесту
Перед вами запитальник, що містить 42 питання, і аркуш паперу, на якому зазначені 4 варіанти відповідей на зазначені питання.
Ваше завдання - відповісти на кожне питання. Це робиться так: ви читаєте питання, вибираєте один з 4 запропонованих варіантів відповіді («безумовно так», «мабуть, так», «мабуть, ні», «безумовно ні»), що відображає вашу думку. Поставте хрестик у відповідній графі в аркуші для відповідей. Відповідаючи на кожне питання, перевіряйте, щоб номер питання збігався з таким же номером у листку для відповідей.
Оскільки в різні періоди життя ви, можливо, відповідали б на те саме питання по-різному, відповідайте виходячи з того, що характерно для вас зараз, у цей час.
Основна умова опитування - ваша сумлінність і щирість.
Якщо вам незрозуміла інструкція, прочитайте її ще раз.
Отже, починайте роботу!
Тестовий матеріал (Для визначення домінуючої емоційної модальності юнаків.)
1.      Чи легко вам зізнатися перед однолітками (однокласниками) у допущеній вами помилці?
2.     Чи часто у вас псується настрій через негаразди або конфлікти у групі ваших друзів (однокласниками)?
3.     Чи можна сказати, що перед тим, як зустрітися з друзями-однолітками ви майже завжди почуваєте себе бадьорим і веселим?
4.     Чи лякає вас іноді відповідальність за хороші стосунки з однолітками, що на вас лежить?
5.     Чи відчуваєте ви почуття незадоволеності від свого спілкування з однолітками?
6.     Якби однолітки над вами недобре шуткували, привело б це вас у стан гніву?
7.     Чи опановує вами обурення, якщо друзі-однолітки не виконують ваші прохання?
8.    Чи легко ви заражаєтеся радісним настроєм своїх однолітків, з якими постійно спілкуєтесь?
9.     Чи можна сказати, що ви не вірите у свої лідерські або організаційні здатності?
10.Чи викликає у вас обурення поведінка деяких ваших однолітків ?
11.  Чи з'являється у вас почуття непевності в присутності під час звичного для вас спілкування незнайомих вам однолітків?
12. Чи часто ви не в змозі стримати свої емоції при негативному поводженні однолітків у групі ваших друзів?
13. Чи приносить вам ваше спілкування з друзями багато радості?
14. Чи відчуваєте ви почуття тривоги під час спілкування з однолітками?
15. Чи може недолік уваги у ваш бік з боку друзів викликати у вас роздратування?
16. Чи випробовуєте ви боязкість перед однолітками, які займають домінуюче положення у групі однолітків або в класі?
17. Ви охоче приймаєте участь у веселих, розважальних заходах?
18.Чи легко вас може розсердити нерозуміння друзів-однолітків?
19. Чи справляєте ви враження на своїх однолітків сумної людини?
20.                      Вам стає сумно після невдалого спілкування з однолітками, яке не виправдало ваших очікувань?
21. Вам властиве почуття задоволеності групою своїх друзів?
22.                       Чи випробовуєте ви почуття тривоги за свій авторитет перед однолітками?
23.                       Чи схильні ви віддаватися невеселим, похмурим думкам, зустрічаючи нерозуміння з боку однолітків?
24.                       Чи відчуваєте ви деяку боязкість перед зустріччю з групою незнайомих вам однолітків?
25.                       Чи часто невдачі в спілкуванні з друзями приводять вас у розпач?
26.                       Чи можете ви сказати про себе, що ви оптиміст?
27.Чи викликає у вас почуття туги власне безсилля в деяких питаннях спілкування з друзями?
28.                      Чи боїтеся ви виступати перед великою малознайомою аудиторією?
29.                       Чи викликає у вас роздратування непідготовленість друзів до уроку?
30.                      Якщо одноліток вам нагрубив, чи хочеться вам відповісти тим же?
31. Чи боїтеся ви виявити свою непоінформованість перед однолітками?
32.                       Якщо ви почуваєте впертість із боку друга-однолітка, чи опановує вами роздратування й злість?
33.                       Чи часто ви випробовуєте радість протягом спілкування з однолітками?
34.                       Чи можете ви приєднатися до думки, що в спілкуванні друзів-однолітків більше радості, ніж печалі й негод?
35.                       Чи здається вам, що в майбутньому спілкування з однолітками буде приносити усе більше труднощів і розчарувань?
36.                       Чи любите ви веселу суєту й пожвавлення друзів навколо себе?
37.Чи часто ви випробовуєте почуття пригніченості при спілкуванні з друзями?
38.                      Чи опановує вами роздратування, якщо, як вам здається, друзі вас не розуміють?
39.                       Чи випробовуєте ви радість, коли знаходите спільну мову з однолітками?
40.                      Чи опановує вами гнів так сильно, що ви довго не можете заспокоїтися?
41. Чи ризикнете ви сперечатися з однолітками по серйозних питаннях?
42.                       Чи буває у вас почуття страху перед спілкуванням з новим для вас колективом однолітків?
Ключ до тесту
·         Радість. Відповіді «так» на питання: 3, 8, 13, 17, 21, 26, 33, 34, 36, 39. Відповідь «ні» на питання 23.
·         Гнів. Відповіді «так» на питання: 6, 7, 10, 12, 15, 18, 29, 30, 32, 38, 40.
·         Страх. Відповіді «так» на питання: 4, 11, 14, 16, 22, 24, 28, 31, 42. Відповіді «ні» на питання: 1, 41.
·         Печаль. Відповіді «так» на питання: 2, 5, 9, 19, 20, 23, 25, 27, 35, 37. Відповідь «ні» на питання 34.
Кількість балів за кожну відповідь:
·         «безумовно, так» - 4,
·         «мабуть, так» - 3,
·         «мабуть, ні» - 1,
·         «безумовно, ні» - 0.






Бланк для відповідей
П. І. П.............................................................
Вік...........................................................
Номер п/п
Безумовно, да
Мабуть, да
Мабуть, ні
Безумовно, ні
Номер п/п
Безумовно, да
Мабуть, да
Мабуть, ні
Безумовно, ні
1




22




2




23




3




24




4




25




5




26




6




27




7




28




8




29




9




30




10




31




11




32




12




33




13




34




14




35




15




36




16




37




17




38




18




39




19




40




20




41




21




42
















Бланк для відповідей
П. І. П.............................................................
Номер п/п
Безумовно, да
Мабуть, да
Мабуть, ні
Безумовно, ні
Номер п/п
Безумовно, да
Мабуть, да
Мабуть, ні
Безумовно, ні
1




22




2




23




3




24




4




25




5




26




6




27




7




28




8




29




9




30




10




31




11




32




12




33




13




34




14




35




15




36




16




37




17




38




18




39




19




40




20




41




21




42




Вік...........................................................


Комментариев нет:

Отправить комментарий

18 жовтня 2007 року за ініціативи Європейського Парламенту був   започаткований день боротьби з торгівлею людьми. Сучасним міжнародно-правов...